maandag 20 augustus 2018

Ontboezemingen over tepels, borsten, boezem t hart en ogen. tekst in Nederlands IMG 02001



Inzichten ontstaan door de dansen van Mammae, het
voedende principe

Matriarchale vrouwen oerbeelden
In 1979 heb ik in de oerbeelden van oude beschavingen van
Catal Höyuk, Hacilar en Kreta de waarde van het vrouw zijn
voor het eerst ervaren. De beelden van Catal Höyuk en
Hacilar, Minoïsche beschaving hebben mij diep geraakt.
Deze oerbeelden van vrouw zijn hebben mij gevormd tot de
danseres die ik nu ben. Mijn TH Delft scriptie in 1980 ging
over de relatie tussen Matriarchale samenleving, de
stedenbouw/architectuur en vormovereenkomst met de
vrouwenbeelden. Deze beelden die gevonden waren in Catal
Höyuk Hacilar en Kreta vertonen dezelfde vormentaal als de
architectuur van nederzetting of paleis ter plekke.
Bijvoorbeeld de slangengodin van Kreta gebundeld in haar
taille en uitstralend naar buiten, komt overheen met de
spiraal van ‘badkamer naar terrassen’ maar ook de locatie
van de paleizen in het landschap. Op alle pleinen van Kreta
heb ik gedanst tijdens de excursie van Bouwkunde. Daar
begon mijn besluit om verder te dansen.

Anneke Wittermans danst meer weten kijk op DIADANS
Anneke vertelt en onderzoekt meer weten kijk op Stichting Beweegreden
Anneke Wittermans
www.diadans.nl
www.beweegreden.org
0578-6101
Voorbij meren ligt minnen
Eeuwig hemelbreed verlangen
naar een oogwenk vol rust
openen mammae mij diep
in het meer van minnen
Van verre lonken zij
en verhalen het sterrenrijk
schieten toe vol van zorg
brengen het wel zijn
Tepelhof fontein sproeit
Sterrenblauw moedersmelk
Voert mij naar mijn afkomst
Een ingang in de melk weg
De wereld in mij sterft
Ik dompel me onder
proef het uitspansel
het fijnste hemel rein
Tepels stillen het begeren
in een bedding van waarde
Een warme inboezeming
Vervuld mijn zinnen
Mamma en mammae
Het zachte minnen van altijd
Tempel van hereniging
hoor de fluistering
ASW 30 sept 2010

Diadans herstelt al dansend de Mammae in ere, de
oxytocine wisselwerking tussen man en vrouw. Tepels zijn
gevoelige sensoren, die gewaar zijn, waar welzijn is. Zij
registreren vrede in het hart. Zij boezemen ons het juiste
gemoed in. De boezem is in onmin geraakt. Tepels tonen de
stilte van de Melkweg, de weg naar huis, zij stillen het
verlangen naar meer. www.diadans.nl
Borst-, baarmoeder-, eierstok-, prostaat- en teelbalkanker zijn
collectieve noodkreten van de mens. Deze organen zijn om
groei in beweging te zetten, ter instandhouding van het ras.
Opvallend is dat juist deze organen, die van nature klaar
staan om te produceren, die reageren op het hormoon
oxytocine, toeschieten en kanker kunnen ontwikkelen in de
hedendaagse westerse mens.
Ogen en tepels zijn natuurlijke blikvangers van de mens.
Mooi zijn in onze eigen ogen
Tepels en borsten: zij zijn één van de gevoeligste, stralende
onderdelen van het menselijk lichaam. Eigenwaarde, houding
en uitstraling (tegenwoordig heet dat X Factor) bepaalt of
iemand onze ogen vangt.
De Hymne van het universum
Het lichaam is opgebouwd uit stoffen en frequenties die in
het universum voorkomen. Wanneer we gewaar zijn dat het
lichaam straalt van binnenuit, erkennen we het heel en al van
lijf en leden, zijn we verbonden met het universum waar we
uit voortkomen. Wanneer wij ons schamen voor een deel van
ons lichaam, het onze goedkeuring niet krijgt, verstoten we
tegelijk de corresponderende frequenties in het universum.
Dat deel wordt dan niet gevoed met welzijn.
Onjuiste schaamte en schuldgevoel
De Europeaan voelt zich vaak onhandig in het lichaam, we
vergelijken vaak ons voorkomen met topmodellen of
topsporters, talentvolle musici of ambachtslieden. Beelden
die niet overeenkomen met het lichaam waar we in wonen.
Als vrouwen zich ongemakkelijke voelen met hun boezem,
stralen zij schaamte of ongemak of afkeer uit. Mannen die in
hun natuurlijke reflex naar elke hemelse tepel zullen kijken,
voelen zich beschaamd als zij een ogenblik hun ogen laten
rusten op tepels. Als vrouwen zich onhandig voelen met hun
borsten, dan wijzen zij de ‘ogen blikken’ van mannen af, die
kunnen ze niet verdragen. Als mannen zich generen als hun
ogen ongewenst op vrouwenborsten rusten, missen zij de
rust en verfijning, die hun dan niet toekomt. Het samenspel
van voeding en verfijning, waarmee mannen en vrouwen
elkaar zouden kunnen behagen, is verstoord.

Vrouwen hebben vaak het gevoel dat hun borsten niet goed
‘genoeg’ zijn. Dan stralen zij geen welzijn en tevredenheid uit.
Een man kijkt automatisch naar borsten, goed voor zijn hart
en bloedomloop. Elke borst is hemels. Zijn even rustende
ogen kunnen helend zijn voor de vrouw. Tevreden zijn hoe
we geschapen zijn, wordt bevestigd door deze helende
uitwisseling. De kunst voor de vrouw is om haar gemoed of
snoeptafel tevreden te dragen.
In de oudheid zijn zeer veel afbeeldingen van vrouwen die
hun borst of boezem aanbieden.

Mannen en vrouwen blikken
Vrouwen ogen kunnen meedogenloze blikken werpen.
Waarschijnlijk denken vrouwen/meisjes daarom dat mannen
oordelend kijken. Mannen hebben naar verhouding meer
innemende ogen van nature. Zij vergapen zich slechts aan de
verfijning van de uitstralende boezem. Mannen kunnen zich
bijvoorbeeld ontspannen door tv te kijken. Vrouwen hebben
meer uitgevende oordelende ogen. Als mannen zich betrapt
voelen, omdat zij zich realiseren dat zij zich laten laven aan
verfijning van borsten door een ogenblik hun ogen op
vrouwen tepels te laten rusten, geeft dat een verstoring.
Mogelijk is zijn gevoel van schuld en fout niet bevorderlijk
voor een goede oxytocine huishouding. Het straffen van
zichzelf, de ogen in de zak houden, kan een effect hebben op
de prostaat*. De voorstander, een vitaliserende klier, die het
rijke levensvocht aanmaakt om het sperma een veilige
overtocht te garanderen helemaal naar de eicel toe.
Het voedende momenten
Klassieke muziek, natuur, dansen aan zee, in cadans van de
piste af skiën, een goede vrijpartij, allemaal voedende
momenten of juist een voorwaarde om het leven te lichter te
kunnen verteren. Het gaat niet om melkgevende borsten
maar over alle borsten en tepels die voedend kunnen stralen.
Voeding verandert in gif als je het niet kan opnemen,
verteren of uitscheiden. Verfijning van klank, kleur en
beweging biedt ruimte en welzijn. Het activeert levenslust.
Een fijne omgeving is geestelijke voeding en is naast voedsel
ook van groot belang. Weten wanneer iets je voedt en
wanneer het niet voedend is, is essentieel.
*prostaat (prostasis) He who stands before and protects,
guardian, champion

Mammae dans in het Bijbel Museum
´Ik heb nog nooit iemand gezien die zo met liefde en respect met
haar borsten omgaat. Dit gaat ver uit boven seksualiteit. Voor mij
liet Anneke met haar dans de universele wijsheid van onze
borsten zien en dat heb ik nog nooit gezien.’ Gre

Wat fijn was het om je te zien dansen bij de conferentie ‘de
terugkeer van God met de borsten’. Je verbindende
melkwegstelsel boodschap is helemaal overgekomen.´ Annet

‘Als ik het ‘stillen’ uitstraal vanuit mijn boezem, behandelen de
collega’s op de bouwplaats me met respect als ik de vergadering
binnenkom.’ Beate

‘Ik in het midden . Wat me niet voedt , houd ik liefdevol op een
afstand.’ José
‘Daar zijn , waar het hart zingt en de cellen jubelen . Ik leef.’
Anneke


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Meer weten over een van de onderwerpen?

Suur een mail daiadans @ planet.nl zonder spaties of bel Anneke Wittermans . Je vind alle info op
www.beweegreden.org of agenda op www.diadans.nl

 Wil je reageren of meer lezen stuur een email diadans@planet.nl of bezoek de site www.annekewittermans.nl  daar staan artikelen bij de proj...